• Αποφάσεις-Εγκύκλιοι ΑΑΔΕ/ΥΠΟΙΚ
για Μη Κερδοσκοπικά Σωματεία, Συλλόγους.
Α. 1149 / 03-10-2024
Ν.5135 / 16-09-2024
Ε. 2039 / 30-05-2023
Ο. 3029 / 03-04-2023
Ν.5036 / 28-03-2023 άρθρο 95
Ε. 2091 / 28-12-2022
ΕΦΚΑ εγκύκλιος 48 / 17-10-2019
Πολ. 1216 / 29-11-2018
ΔΕΕΦ Α 1148188 ΕΞ 2016 / 11-10-2016
ΝΣΚ αριθμ. 257 / 09-11-2015
ΔΕΕΦ Α 1139606 ΕΞ 2015 / 27-10-2015
Πολ. 1044 / 10-02-2015
Πολ. 1011 / 14-01-2015
Πολ. 1237 / 11-11-2014
ΣτΕ 1249 / 2010
ΔΕΕ (Δικαστήριο Ευρωπαϊκής Ένωσης) C-174/00 / 21-03-2002
ΝΣΚ αριθμ. 389 / 22-06-2000
Πολ. 1156 /09-05-1997
Πολ. 1071 / 08-03-1995
Πολ. 1167 / 28-04-1993 και Ν.2081/1992 άρθρο 4
Πολ. 1282 / 23-12-1992
ΕΔΥΟ Π. 4336/3162/εΓΚ.10 / 10-07-1987
ΦΠΑ: Π.6786/640 / 07-10-1986
ΣτΕ 1463 / 1982
Υπ. Οικ. Σ.4417 / 737 / 1976
ΝΣΚ αριθμ. 383 /1973
***
• Αποφάσεις Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ΑΑΔΕ/ΥΠΟΙΚ
για Μη Κερδοσκοπικά Σωματεία, Συλλόγους.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Αθηνών 936/18-07-2023 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Η προσφεύγουσα νομική οντότητα προέβη σε υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 για τα έτη 2014-2016. Λόγω του ότι η αρμόδια Δ.Ο.Υ. δεν προέβη σε εκκαθάριση, των από 6-4-2022 τροποποιητικών δηλώσεων, λόγω παραγραφής, υπέβαλε ηλεκτρονική αίτηση, με αίτημα την διαγραφή του ΕΝ.Φ.Ι.Α., των ετών 2014 – 2016, λόγω ιδιοχρησιμοποίησης του ακινήτου για την εκπλήρωση των πολιτιστικών σκοπών του συλλόγου.
Επειδή, η παραγραφή του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης για έλεγχο των δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α., των ετών 2014, 2015 και 2016, αντίστοιχα, συμπληρωνόταν την 31-12-2019, την 31-12-2020 και την 31-12-2021, αντίστοιχα. Επειδή, οι τροποποιητικές δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α., ετών 2014, 2015 και 2016, αντίστοιχα, υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα την 6-4-2022 και μετά το χρόνο παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης για έλεγχο των δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α, απορρίφθηκε η προσφυγή του Συλλόγου.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Θεσσαλονίκης 480/06-03-2023 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Από τον ανωτέρω έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το ελεγχόμενο σωματείο ασκούσε, κατά τα υπό κρίση φορολογικά έτη, κερδοσκοπική δραστηριότητα, βάσει του άρθρου 22 του Ν 4172/2013. Επιπλέον, ο έλεγχος απορρίπτει μέρος των καταχωρημένων στα φορολογικά βιβλία, δαπανών του προσφεύγοντος Σωματείου αποδεικνύοντας ότι δεν πραγματοποιούνται προς το συμφέρον του Σωματείου. Ο έλεγχος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το προσφεύγον σωματείο λειτουργούσε ως ένα ινστιτούτο εκπαίδευσης, ήτοι ως ένας φορέας διοργάνωσης εκπαιδευτικών σεμιναρίων, στα οποία συμμετείχαν, όσοι επιθυμούσαν, έναντι του ορισθέντος – κάθε έτος – αντιτίμου, το οποίο μεταβαλλόταν, εάν ο συμμετέχων παρακολουθούσε ένα ή περισσότερα σεμινάρια. Ο έλεγχος έλαβε επιπλέον υπόψη τα κάτωθι: Το καταβληθέντα ποσά δεν είναι ισόποσα, όπως γίνεται στην περίπτωση των ετήσιων συνδρομών των μελών των σωματείων. Αντιθέτως, παρατηρείται ποικιλία του ύψους των ποσών που καταβλήθηκαν, προφανώς λόγω μειωμένων τιμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιμορφούμενων (διάκριση μεταξύ παλαιών και νέων σπουδαστών).
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Αθηνών 2491/08-07-2022 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Άρνηση της μη κερδοσκοπικής οντότητας στα αρμόδια όργανα ελέγχου, με την αιτιολογία ότι η εγκατάσταση είναι εντευκτήριο πολιτικού κόμματος και δεν έχουν δικαίωμα ελέγχου. Η μη συνεργασία στην διάρκεια του φορολογικού ελέγχου επιφέρει πρόστιμο βάση του ν.4174/2013.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Αθηνών 96/14-01-2022 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Η Φορολογική αρχή επικαλέστηκε ένα δελτίο τύπου με το οποίο μέρος των εσόδων θα διατεθεί για σκοπούς πέραν από την οικονομική ενίσχυση του συλλόγου και επέβαλε ΦΠΑ.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Θεσσαλονίκης 2128/25-10-2019 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Το συγκεκριμένο ακίνητο έχει δηλωθεί από το σωματείο ως έδρα του νομικού σωματείου, συνάγεται ότι η ιδιοχρησιμοποίηση δεν αφορά αποκλειστικά τους πολιτιστικούς σκοπούς που επικαλείται αλλά και την οργάνωση και λειτουργία του Σωματείου (εκλογή μελών Δ.Σ., σύγκλιση Γενικής Συνέλευσης, είσπραξη εισφορών μελών, κ.α.). Επειδή, από τα προσκομισθέντα έγγραφα και δη από το προσκομισθέν αντίγραφο του καταστατικού, δεν προκύπτει και δεν αποδεικνύεται ότι το επίμαχο ακίνητο ιδιοχρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εκπλήρωση μορφωτικού, εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, αθλητικού, θρησκευτικού, φιλανθρωπικού και κοινωφελούς σκοπού, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Αθηνών 2375/24-07-2019 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Την ημερομηνία διεξαγωγής της εκδήλωσης του πολιτιστικού συλλόγου, ο πολιτιστικός σύλλογος δεν είχε λάβει από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. απαλλαγή από τον Φ.Π.Α. Ο προσφεύγων Σύλλογος ισχυρίστηκε ότι η πράξη επιβολής προστίμου είναι άκυρη, καθόσον οι πράξεις για τις οποίες του επιβλήθηκε πρόστιμο απαλλάσσονται από το ΦΠΑ και επιπλέον ο Σύλλογος είναι απαλλαγμένος από την τήρηση βιβλίων και στοιχείων. Ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος απορρίφθηκε.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Θεσσαλονίκης 1266/21-06-2018 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. σε κάθε περίπτωση έχει την διακριτική ευχέρεια να μην χορηγήσει την απαλλαγή εφόσον κρίνει από τα πραγματικά περιστατικά ότι προκύπτει καταστρατήγηση των διατάξεων του κώδικα Φ.Π.Α. Αν δεν δοθεί η έγκριση, τότε οι πράξεις που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια της εκδήλωσης υπάγονται σε Φ.Π.Α.
Ο Σύλλογος υπέβαλλε αίτημα απαλλαγής Φ.Π.Α. (εκδήλωσης με ζωντανή μουσική και συμμετοχή καλλιτεχνών) και απορρίφθηκε αυθημερόν από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Στον έλεγχο που διενεργήθηκε, τα αρμόδια φορολογικά όργανα επέβαλαν τα πρόστιμα (Φ.Π.Α., Κ.Β.Σ., κλπ.) που προβλέπονταν. Ο Σύλλογος προσέφυγε με αιτιολογία ότι χωρίς δική του ευθύνη δεν κατέστη εφικτό να πάρει έγκαιρα την έγκριση απαλλαγής Φ.Π.Α. για την εκδήλωση.
Ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί μη έγκαιρης έγκρισης του αιτήματος του, καθίσταται ανίσχυρος, αφού αυτό αποδεδειγμένα τέθηκε και απορρίφθηκε πριν την έναρξη της εκδήλωσης.
Απόφαση Δ.Ε.Δ. Αθηνών 2278/04-05-2018 (Απόρριψη της προσφυγής του Συλλόγου).
Ο προσφεύγων σύλλογος είχε ζητήσει και λάβει απαλλαγή για προϊόντα που θα πωλούσε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στα πλαίσια ενίσχυσης του συλλόγου. Κατά τη διάρκεια του ελέγχου, σύμφωνα με την οικεία έκθεση ελέγχου, πραγματοποιήθηκε καταμέτρηση των αγαθών που δεν είχαν διατεθεί και αντιπαραβολή τους με τιμολόγια αγορών και διαπιστώθηκε ότι είχαν διατεθεί μέχρι την ώρα του ελέγχου, περισσότερα από αυτά για τα οποία είχε δοθεί απαλλαγή από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. και ως εκ τούτου επέβαλε ΦΠΑ στα επιπλέον πωληθέντα.